Kodėl skiriasi GPS ir odometro apskaičiuotas kelionės atstumas?

Paskelbta: 2018.05.09
Turbūt ne kartą susimąstėte kodėl pagal ataskaitas skiriasi transporto priemonės nuvažiuotas atstumas pagal automobilio borto kompiuterio ir transporto stebėjimo įrangos duomenis.
Normaliu atveju skirtumas tarp odometro ir GPS yra 2-3%. Paprastai atstumas pagal GPS yra mažesnis. Nė vienas rodmuo nėra objektyviai tikslus pagal nuvažiuotą kelią.
GPS maršrutas - kelias, kurį sistema suformuoja jungdama tiesiomis linijomis skirtingus taškus, atiduotus transporto priemonėje sumontuotos įrangos tam tikru laiko intervalu. Siunčiamo duomenų kiekio sumažinimui transporto priemonėje sumontuota įranga analizuoja kiekvieną poziciją pagal kelis skirtingus parametrus, pvz. jei posūkio kampas tarp kelių paskutinių pozicijų nežymus, pvz. persirikiuojant, taškas ignoruojamas ir žemėlapyje brėžiama tiesioji, tačiau realus pravažiuotas atstumas gali būti metru kitu ilgesnis. Tas pats galioja transporto priemonei judant kreiva trajektorija, kai tolygus lankas "ištiesinamas" į kelias atkarpas. Taip GPS taškus jungiant tiesiomis linijomis gaunamas šiek tiek trumpesnis atsumas, nei realiai nuvažiuota. Sistema nevertina aukščio pokyčių, todėl kylant į kalną ar leidžiantis, pagal GPS nuvažiuojama mažiau, nei įveikia automobilis.
kampai
Kiekviena GPS pozicija turi 4-7 metrų fiksuojamo atstumo paklaidą. Ją įtakoja palydovų skaičius, oro sąlygos, atspindžiai, atmosfera ir kt. Situacijose, kai dingsta signalas (tunelis, požeminis garažas) ar yra matoma mažiau palydovų (daugiaaukščių kiemai, miškas), atspindžiai (pastatai, vandens telkiniai) paklaida didėja ir tai kažkiek gali įtakoti bendrą įveikto atstumo skaičiavimą.
Šiuolaikinio automobilio elektroninis odometras skaičiuoja atstumą pagal padangos išorinio apskritimo ilgį nuo daviklio, esančio pavarų dėžėje. Įvairūs šaltiniai nurodo, kad jo paklaida neturėtų būti didesnė nei 5%. Gamintojas sukalibruoja odometrą tam tikro skersmens ratui tam tikromis sąlygomis.
Odometro parodymus įtakoja:
  • Rato skersmuo ir padangos nusidėvėjimas. 1cm protektoriaus aukščio 100km duoda beveik 2km skirtumą (2%). Dar daugiau įtakos keičiant padangų išmatavimus, kuomet techniškai jos gali būti naudojamos, bet neatitinka gamintojo nurodytų išmatavimų - nuvažiuojamas atstumas gali pakisti kelių procentų ar didesniame intervale. Dažnas lengvosios vairuotojas nesuka galvos jei vietoj 195/65 R16 uždedamos 205/60 R16. O tai 1,2% skirtumas. Naujos ir sudėvėtos vilkiko padangos aukštis skiriasi keliolika milimetrų, o tai jau keli papildomi centimetrai kiekvieno apsisukimo atveju.
  • Pervežamas svoris, padangų slėgis ir temperatūra įtakoja padangos išorinį ilgį. Gamintojai rekomenduoja skirtingą slėgį pakrautam ir tuščiam automobiliui. Pakrauto padangos šiek tiek susiploja. Padangų keitimo metu šaltą dieną tinkamai pripūstos padangos, po poros mėnesių saulėtą dieną turės didesnį slėgį ir didesnį išorinį ilgį.
  • Slydimas – ratams prasisukant greitėjant odometras suskaičiuoja daugiau atsumo, nei buvo iš tikrųjų. Jei ratai užblokuoti stabdant (pvz. ant ledo), atstumas nuvažiuojamas, bet odometras jo nefiksuoja.
Išvados:
  1.  Remkitės GPS ir/ar odometro parodymais ne kaip 100% tiesa (realaus atstumo atžvilgiu). Taikykite apskaitai pasirinktinai.
  2. Jei skirtumai tarp GPS ir odometro skiriasi daugiau nei keliais procentais, ieškokite priežasčių. Gerokai mažesnis GPS atstumas indikuoja įrangos veikimo sutrikimus, signalo blokavimą, trikdžius transporto priemonėje.

Grįžti į sąrašą
Į viršų